کد مطلب:149369 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

سه گونه تاریخ
بنابراین تاریخ از نظر اینكه در ساختن آن تنها مرد دخالت داشته باشد یا مرد و زن با یكدیگر دخالت داشته باشند، سه گونه می تواند باشد: یك تاریخ تاریخ مذكر است، یعنی تاریخی كه به دست جنس مذكر به طور مستقیم ساخته شده است و جنس مؤنث هیچ نقشی در آن ندارد. یك تاریخ تاریخ مذكر - مؤنث است اما مذكر- مؤنث مختلط - بدون آنكه مرد در مدار خودش قرار بگیرد و زن در مدار خودش، یعنی تاریخی كه در آن این منظومه بهم خورده است؛ مرد در مدار زن قرار می گیرد و زن در مدار مرد، كه ما اگر طرز لباس پوشیدن امروز بعضی از آقا پسرها و دختر خانمها را ببینیم، می بینیم كه چطور اینها دارند جای خودشان را با یكدیگر عوض می كنند. نوع سوم، تاریخ مذكر مؤنث است كه هم به دست مرد ساخته شده است و هم به دست زن، ولی مرد، در مدار خودش و زن در مدار خودش. ما وقتی به قرآن كریم مراجعه می كنیم، می بینیم تاریخ مذهب و دین آن طور كه قرآن كریم تشریح كرده است یك تاریخ مذكر - مؤنث است و به تعبیر من یك تاریخ «مذنث» است یعنی مذكر و مؤنث هر دو نقش دارند، اما نه به صورت اختلاط بلكه به این صورت كه مرد در مقام و مدار خودش و زن در مقام و مدار خودش.

قرآن كریم مثل اینكه عنایت خاص دارد كه همین طور كه صدیقین و قدیسین تاریخ را بیان می كند، صدیقات و قدیسات تاریخ را هم بیان كند. در داستان آدم و همسر آدم نكته ای است كه من مكرر در سخنرانیهای چند سال پیش خو گفته ام و باز یادآوری می كنم.